Gépjárműkár: „elavult” szabályok

2014.11.18., 14:04| Utolsó módosítás: 2014.11.21., 10:23|
A tél fokozatos beálltával sajnos egyre több a közúti gépjármű baleset. Az időjárás és az utak állapotán kívül további megpróbáltatás vár a gépjármű tulajdonosra a biztosítási kárügyintézés útvesztőjében. Az „avultatás” intézményét – amikor is a kicserélt alkatrésznek csak bizonyos hányadát téríti meg a biztosító – az autósok többsége kevéssé ismeri, a biztosítók pedig gyakran aránytalanul alkalmazzák. Érdemes áttekinteni, mit tehet a károsult annak érdekében, hogy kevésbé sújtsa anyagilag az avultatás alkalmazása.
A kárrendezési gyakorlatban gyökeret vert és életképesnek is bizonyult az az elvi megfontolás, hogy ha egy gépjármű balesetben megsérül, és egyes alkatrészei nem javíthatók, tehát cserére szorulnak, akkor az autó és a lecserélendő alkatrész életkorától, baleset előtti műszaki állapotától függően a biztosító levonással élhet az új alkatrész árából. Ennek elvi oka az, hogy ha a sérült jármű régebbi alkatrésze(i) helyébe új alkatrészek kerülnek beépítésre, akkor a járműnél műszaki- és forgalmi értéknövekedéssel lehet számolni a baleset előtti állapotához képest.

Ezt az értéknövekedést az alkatrész árából történő levonással kompenzálja a biztosító annak érdekében, hogy a károsult „káron gazdagodását” elkerülje. Mi lesz az eredmény? A vétlen károsult a saját zsebéből egészítheti ki a javításhoz szükséges összeget. Ez joggal háborít fel sokakat. Főként úgy, hogy az avulásnak nincsenek átlátható, jogszabályba foglalt előírásai.

Az elvi magyarázat a gyakorlatban talán soha nem állta meg a helyét: a valós kereskedelmi viszonyok között semmiféle értéknövelő hatása nincs annak, hogy például új első lökhárító van a kocsin, sőt, a javított jármű mindig hátrányból indul az alku során. Ezt az autósok is tudják, ezért is nehezen fogadható el az, hogy egy vétlen baleset után részben saját erőből finanszírozzák meg azt a javítást, amire más hibájából szorulnak.

Az avultatás megelőzése érdekében törekedni kell az alkatrész javítására a csere helyett. Ha mégis cserére van szükség, idősebb járműveknél célszerű használt alkatrészt (is) beépíttetni (például a karosszéria elemeknél) az új helyett. Újabb járműveknél gyári helyett utángyártott alkatrésszel csökkenthető az avultatással járó levonás. Ne feledjük továbbá: levonni mindig csak alkatrész árából lehet, munkadíjból, fényező anyagokból nem! Érdemes megfontolni az úgynevezett „avulás nélküli” casco szerződés megkötését, ami komolyabb káreseménynél igencsak hasznosnak bizonyulhat.

Egy éves korig sérülésmentes járműnél ne fogadjuk el a levonást, mert nem indokolt. Egyébként hozzávetőlegesen 5%-kal kell beszorozni a jármű életkorát az avulás mértékének előzetes becsléséhez. Egy 5 éves járműnél tehát körülbelül 30% levonással kell kalkulálni, tízévesnél 50%-kal. Aki úgy érzi, jogtalan, vagy túlzó a levonás mértéke, írásban tegyen panaszt és kérje a felülvizsgálatot.

dr. Vágány Tamás
Jogtanácsos
D.A.S. JogSzerviz
Kategória:Úton-útfélen

További híreink:

Ismét módosult a kötelező felelősségbiztosításról szóló törvény

2012.12.07., 16:23

A friss pénzügyi tárgyú törvénymódosításokkal egy csomagban a parlament elé került a KGFB törvény módosítását célzó javaslat is, amelyet november 12.-én el is fogadott az országgyűlés. A módosítás szerint csak számla alapján fizethetnének a biztosítók, valamint bekerülne a törvénybe a gazdasági totálkár fogalma is. Mit is jelentenek ezek a fogalmak, és mi a jelentőségük a károsultak szempontjából?

Kezdő vezetői engedély: milyen korlátozásokat kell betartanunk?

2014.10.03., 10:13

A járművezetői engedély, azaz a jogosítvány az állam által elismert gépjárművezetői jogosultság igazolására szolgál. Csak az jogosult gépjárművet vezetni, aki rendelkezik érvényes jogosítvánnyal, és csak olyan kategóriájú járművet, mely a jogosítványában fel van tüntetve. A magyar szabályozás szerint a vezetési jogosultság első alkalommal történő megszerzésének napjától számított két évig a vezetői engedély kezdő vezetői engedélynek minősül.

Olvasóinkkal történt

  • Objektív!?

    Olvasónkat 30 000,- Ft közigazgatási bírság megfizetésére kötelezte a rendőrség, mivel járdán parkolt.

  • Betegség támogatás nélkül

    Olvasónk abban az ügyben kereste meg jogi képviselőjét, hogy a biztosító nem fizette ki részére a betegség idejére járó lábadozási támogatást.

  • Kényelmetlen helyzet

    Olvasónk vásárolt egy márkás matracot, melyre az eladó 15 év jótállást vállalt.

Legolvasottabb cikk

Facebook

Link küldése.

Az ürlap kitöltésével a címzettnek automatikusan elküldésre kerül a cikk URL-je(internetes címe). Az üzenet mezőbe pár soros megjegyzést is írhat.