Gépjárműkár: „elavult” szabályok

2014.11.18., 14:04| Utolsó módosítás: 2014.11.21., 10:23|
A tél fokozatos beálltával sajnos egyre több a közúti gépjármű baleset. Az időjárás és az utak állapotán kívül további megpróbáltatás vár a gépjármű tulajdonosra a biztosítási kárügyintézés útvesztőjében. Az „avultatás” intézményét – amikor is a kicserélt alkatrésznek csak bizonyos hányadát téríti meg a biztosító – az autósok többsége kevéssé ismeri, a biztosítók pedig gyakran aránytalanul alkalmazzák. Érdemes áttekinteni, mit tehet a károsult annak érdekében, hogy kevésbé sújtsa anyagilag az avultatás alkalmazása.
A kárrendezési gyakorlatban gyökeret vert és életképesnek is bizonyult az az elvi megfontolás, hogy ha egy gépjármű balesetben megsérül, és egyes alkatrészei nem javíthatók, tehát cserére szorulnak, akkor az autó és a lecserélendő alkatrész életkorától, baleset előtti műszaki állapotától függően a biztosító levonással élhet az új alkatrész árából. Ennek elvi oka az, hogy ha a sérült jármű régebbi alkatrésze(i) helyébe új alkatrészek kerülnek beépítésre, akkor a járműnél műszaki- és forgalmi értéknövekedéssel lehet számolni a baleset előtti állapotához képest.

Ezt az értéknövekedést az alkatrész árából történő levonással kompenzálja a biztosító annak érdekében, hogy a károsult „káron gazdagodását” elkerülje. Mi lesz az eredmény? A vétlen károsult a saját zsebéből egészítheti ki a javításhoz szükséges összeget. Ez joggal háborít fel sokakat. Főként úgy, hogy az avulásnak nincsenek átlátható, jogszabályba foglalt előírásai.

Az elvi magyarázat a gyakorlatban talán soha nem állta meg a helyét: a valós kereskedelmi viszonyok között semmiféle értéknövelő hatása nincs annak, hogy például új első lökhárító van a kocsin, sőt, a javított jármű mindig hátrányból indul az alku során. Ezt az autósok is tudják, ezért is nehezen fogadható el az, hogy egy vétlen baleset után részben saját erőből finanszírozzák meg azt a javítást, amire más hibájából szorulnak.

Az avultatás megelőzése érdekében törekedni kell az alkatrész javítására a csere helyett. Ha mégis cserére van szükség, idősebb járműveknél célszerű használt alkatrészt (is) beépíttetni (például a karosszéria elemeknél) az új helyett. Újabb járműveknél gyári helyett utángyártott alkatrésszel csökkenthető az avultatással járó levonás. Ne feledjük továbbá: levonni mindig csak alkatrész árából lehet, munkadíjból, fényező anyagokból nem! Érdemes megfontolni az úgynevezett „avulás nélküli” casco szerződés megkötését, ami komolyabb káreseménynél igencsak hasznosnak bizonyulhat.

Egy éves korig sérülésmentes járműnél ne fogadjuk el a levonást, mert nem indokolt. Egyébként hozzávetőlegesen 5%-kal kell beszorozni a jármű életkorát az avulás mértékének előzetes becsléséhez. Egy 5 éves járműnél tehát körülbelül 30% levonással kell kalkulálni, tízévesnél 50%-kal. Aki úgy érzi, jogtalan, vagy túlzó a levonás mértéke, írásban tegyen panaszt és kérje a felülvizsgálatot.

dr. Vágány Tamás
Jogtanácsos
D.A.S. JogSzerviz
Kategória:Úton-útfélen

További híreink:

Kocsival külföldre

2013.05.10., 14:09

Megérkezett a meleg, mindenki a nyaralását tervezgeti, vagy akár már útnak is indult. A magas benzinárak ellenére a repülés helyett manapság is sokan választják az autózást, mivel a környező országok nincsenek nagy távolságra, és így rugalmasabban be lehet osztani az utazási időt is. Annak azonban, aki saját gépjárművével indul el az utazásra, nagyon fontos figyelmet szentelni az autó megfelelő felkészítésére, műszaki ellenőrzésére.

Mobilhasználat a kocsiban

2014.05.30., 11:36

Egy nemrégiben a Kúria által meghozott döntés ismét új megvilágításba helyezte a mobiltelefonálást a gépjárművekben. Miben jelent újdonságot ez a döntés, mik a releváns szabályok, mik az aktuális büntetések.

Olvasóinkkal történt

  • Jogosulatlanul a sztrádán?

    Kamionsofőr Olvasónkat megbüntették Ausztriában, mivel a hatóság szerint nem volt pénz a Go-boxon, tehát díjfizetés nélkül vette igénybe az autópályát.

  • Kinek a hibája?

    Olvasónk éppen a 81-es főúton közlekedett gépjárművével, amikor az előtte haladó kamion ráhajtott az úton egy gipszkarton-szerű tárgyra, melyet az áthaladást követően Olvasónk gépjárművének elejére felvert jó néhány kaviccsal együtt.

  • Ne hajtson fejet!

    Olvasónknak munkajogi jogvitája volt.

Legolvasottabb cikk

Facebook

Link küldése.

Az ürlap kitöltésével a címzettnek automatikusan elküldésre kerül a cikk URL-je(internetes címe). Az üzenet mezőbe pár soros megjegyzést is írhat.